03 March 2011

~Cikgu: tukang dengar, tukang pujuk, tukang nasihat~

2 kisah tangisan hari ini:

1) clash dengan bf.

2)kena warning sebab report budak kelas sebelah main kaca nak gores tangan sendiri.




Budak2 sekarang sungguh tidak matang bercouple bila kawan2 semua ada couple dia pun nak juga. Pastu clash, nangis2 atas riba kawan. Ye, tu anak murid aku kat 1K. Sungguh, dia menangis, tapi comel, nangis kejap jer. Then aku cakap ''ok, cry, then after u stop, do my work.'' Pas 10 minit dah berhenti nangis, aku tanya '' dah ok?''.....''Waaaa, teacher. Not ok lor.'' Padahal boleh senyum2 comel sambil cakap tak ok. So, mana 1 nak percaya ni, muka or mulut dia?

Kenapa anak2 cina kelas hujung ni manja2? Nak kena jalan2 tengok, kalau lagi malas tengah tido kena kejutkan, malas lagi, cikgu tolong keluarkan buku, tak bawak buku teks, cikgu offerkan buku cikgu. Sungguh mengada2! Kurang kasih sayangkah? Tak jugak. Pernah jumpa sorang murid dengan parents dia, sungguh rapat. Tapi gedik2 nak bermanja tu, ya Allah. Tak layan sembang, tak buat kerja. Back to that girl, pas pergi toilet dan nangis 10 minit, dah ok dan buat kerja. Comel kan? Kalau adik aku, mau kena lempang dah kecik2 gatai nak couple2 bagai. Adik sepupu aku yang dulu mak aku jaga pun aku tengok kat FB, oi, sakan! In relationship! Oih, paham ke maksud 'in relationship' tu? Berasap aku. Baik punya kena dengar khutbah, free. Pastu, diam, terus dia tak cakap apa2. Kenapa aku anti sangat dengan couple budak sekolah? Dari dulu, ye, dulu2 zaman aku sekolah sampai sekarang, sekolah bagi aku tempat belajar, jangan ada sapa2 yang ada dekat2 aku ( means adik2 aku le) yang gatai nak couple time sekolah. Sungguh tidak munasabah.

Ke-2, ni budak India, perempuan. Masa aku masuk terus senyap tak cakap padahal selalu mulut becok. Dia sekolah cina, so, pandai cakap cina. ''Cikgu, salah ke saye sebab saya report dia main kaca nak potong tangan bunuh diri?'' Ha? WTH? Sapa plak dah tak mau hidup lama ni? Ni budak peralihan kelas sebelah, tah la tujuan dia. Nak main2 je ke atau nak prasan dia kebal ke atau sebab dia nak tunjuk darah dia warna biru ke, tak tau le. Bila si budak India tadi report kat cikgu yang masuk sebelum aku, budak perempuan yang konon kebal tadi siap angkut geng nak marah2. Budak laki kira nak bagi settle jer. Tah la istilah 'settle' depa tu apa maksud (masa tu la sebab konon nak 'settle' ni dengan budak perempuan) sebab selalu 'settle' tu bermaksud nak p gaduh tengok sapa menang. Cakap bahasa cina, laju, haram sepatah aku tak paham. Kalau slow2 tu agak2 boleh la paham 1-2 perkataan. Nangis la budak india ni. Dah jadi kecelaruan identiti nak tau dia buat tu betul ke salah. Budak india ni diangkut oleh cikgu kaunseling yang lagi pandai ilmu korek dan pujuk daripada aku. Aku nasihat sikit2 jer. Betul la apa dia buat tu kan, cuma dia cakap depan2 geng-konon-kebal tu menyebabkan dia pulak yang kena serang walau pun dia buat tu benda yang betul.


1 hari ni, dalam 1 kelas, 2 orang nangis. Kadang2 rasa macam baby sitter plak.

No comments: