17 February 2011

~TEAM MEDICAL DRAGON l Iryu~



Dr. Asada Ryuutarou
Dr. Ijyuuin Noboru
Dr. Fujiyoshi Keishi
Dr. Arase Monji
Dr. Kitou Shoko
Satohara Miki

Tak mau sebut semua nama dalam Team Medical Dragon season 1 sebab nama2 ni jer yang stay ada dalam season 2. Season 2 tambah dengan Dr. Toyama Seiji yang hensem, nama TOYAma tak bermaksud dia toya. Mula2 ambil kat adik aku season 1 and 2. Pastu gila gelak, senyum, nangis sorang2. Siap feeling2 dengar ost drama ni kat youtube, rasa tenang dan bersemangat. Tu rasa aku kena share kat sini tu. Asal drama ni daripada manga bertajuk Iryu. Kagum la aku kat Jepun ada manga pasal sergeon!
Dulu aku cukup takut tengok drama atau movie yang ada main pisau bedah kerat2 orang ni. Zaman sekolah dulu ada ER la dengan drama pe tah lagi 1 aku lupa tajuk pasal bedah2 ni. Gatai nak tengok, konon nanti besar kot2 la sangkut jadi doktor ke, tapi hampeh, tengok celah2 bantal bila keluar part darah banyak dan doktor tu tebuk bedah orang. Terus lupakan niat nak jadi doktor walau sangat gila suka kat Biologi. Semangat Bio sampai sekarang tak hilang. Cuba tanya soalan Bio, gila giat nak jawab tapi terpaksa redha ngajar Sains Ting.1 jer. Dulu ada sorang budak tanya pasal Chem, pasal Bio..... dah lupa daratan nak cerita level Form 6, lupa tu baru budak Form 1 :P. Nasib baik budak tu baca Readers Digest, agak2 paham la apa cikgu expain. Huhuhu.
Melalut! Aku tak sangka aku boleh gila tengok siri ni. Pembedahan tu tunjuk real punya, siap nampak jantung gerak2, guna pisau bedah jantung, darah pancut2. Tangan doktor mana la yang buat pembedahan tu kan....Aku rasa faktor utama sebab doktor dia hensem macho sangat kot. Hahaha. Gila kentang slumber buat pembedahan cara sendiri. Bukan suka2 hati tebuk jantung orang, tapi dia guna teknik yang logik, bukan betul2 ikut prosedur buku kitab medical tebal2 tu. Macamana nak expain yer? Dia kira doktor kreatif dan inovatif la yang menperkaya teknik pembedahan sedia ada. Tak tau la klentong ke tak sebab aku bukan budak madic pun, takat tahu label parts jantung tau la : aourta, vena kava, ventrikal kiri kanan etc. Arghhhh! Rindu Bio!
Dari drama ni aku tau pasal Batista Procedure (reduction left ventriculoplasty) invented by pakar bedah Brazil nama Dr. Randas Batista. Season 1 dan 2 memang tak putus2 sebus pasal pembedahan Batista ni. Kira boleh belajar gak la. Pakar bedah dah macam tukang jahit dah aku tengok. Asyik tukar2 jarum nak jahit luka : 4-0, 8-0 etc. Best! Tengok la. Aku yang penakut dulu boleh terbeliak mata tengok dah tak payah cover2 tengok celah bantal dah. Teringat dulu kat KMPP dok bedah jantung. Hebat kan, tapi hasilnya sekarang bukan seorang doktor tapi seorang cikgu. Macamana perasaan jadi doktor ye? Orang kata ibu bersalin nyawanya di hujung tanduk, doktor bedah plak macam bermain dengan nyawa pesakit di hujung tanduk?

Sinopsis Team Medical Dragon Season 1
Sinopsis Team Medical Dragon Season 2
Sinopsis Team Medical Dragon Season 3
Batista Procedure

Aku pun tak tengok lagi Season 3. Kat Jepun pun baru abis tunjuk Season 3 Dec 2010.

Nak tengok doktor2 hensem tak? Tengok la citer ni. Kalau doktor semua hensem2 macam ni, rajin aku p hospital :P

No comments: