27 June 2010

~SMKTE Report Card Day~

Sejak 7am dah di sekolah. Tugas pertama, lekatkan nama2 kelas bermula 2G hingga 2K. 1 kelas ada 5 kaunter. Setiap kaunter mewakili 1 kelas la. aku bertugas di kaunter 1B, bergilir2 dengan guru kelas tu. Sepatutnya bergilir2 la, tapi aku rasa boring plak dok kat dalam bilik guru. So, aku stay kat kaunter tu dari awal sampai habis (10 minit sebelum habis sebetulnya).

Majoriti parents 1B datang. Ada 8 je yang tak datang ari ni termasuk si Haikal yang patah tangan. Macam2. Buas sangat la tu!

Aku paling tunggu Calvin datang dengan parents dia. Tiap kali aku mengajar, muka dia macam orang pandai giler yang tak perlu cikgu. Aku nak cakap kat parents dia yang dia sorang jer dari 1B tak hantar PEKA Sains dan boleh jawab ''Tak tau''. Hotak ko tak tau! Alasan dia, masa aku bagi assignment tu dia kena denda oleh cikgu disiplin. actually, tu tugasan berkumpulan. 4 orang dalam 1 kumpulan. Aku takde la pilih ahli kumpulan sebab ingat biarlah diorang pilih kawan sendiri yang senang diorang buat kerja. Memang akan ada gruop yang lebih dari 4 orang. Takpe, asal buat kerja. Aku bagi end of April, kutip Mei. Tiap kali masuk kelas aku akan tanya pasal assignment tu. Sapa yang tak faham, ada soalan, boleh tanya on the spot, boleh tunjuk hasil kerja masing2 sama ada betul ke tak. Even geng dia pun buat benda yang sama. How come dia boleh cakap dia 'TAK TAU'? Mana aku tak berasap? Buku Adab Belajar paling teruk aku komen: buku dia. aku cakap semua pasal dia punya bad attitude bagi parents dia tau. Terkejut bapak dia. Tu pun ada hati nak back-up diri tu tak salah! Dia tengok aku semacam jer. Ada aku kesah? Ingat aku suka2 suh buat PEKA? Dia bukan tak pandai, tapi sikap tu buat dia nampak teruk.

Rupanya bukan kelas aku jer macam tu. Almost every class dia macamtu. Muka konon bagus! Parents punya la bagus. Anak wat perangai plak.

Lain2, ok. Ada yang bercakap tak berenti. Ada yang nak kondem anak depan cikgu, banding dengan dia punya abang dan kakak yang pandai2. Nasihat aku, jangan kondem atau bandingkan setiap anak. Otak dan kemampuan setiap orang tak sama. Cian anak tu. Biar dia belajar ikut cara dia, kan cara belajar setiap seorang tak sama. Ada yang pandai, cepat dapat; ada yang lemah, lambat, kena banyak ulang. Ada beberapa orang parents tadi yang cerita kehebatan anak2 yang lain, tapi kat anak yang ni ''saya tau cikgu, dia ni lemah, tak macam abang dengan kakak dia.'' Anak pun tunduk jer. Down! Bagi semangat ok! Ada parents yang klakar, kami keje gelak jer. Patut la anak dia banyak cakap, suka buat lawak. Rupanya genetik mak dia tu kuat turun kat dia. Paling rasa terharu, bila anak murid salam dan cium tangan kita. Terasa macam ada ramai anak plak. Cikgu doakan korang berjaya ^__^

Bila habis cakap, baru rasa lapar. Nsib baik dah sarapan pagi2 buta. Abis sesi 'bercakap', perut terus nyanyi keroncong. Sama le macam sekarang. Habis taip jer, aku lapar. Grrrrrrr.


Yang penting~~ESOK CUTI!!!!

No comments: