31 January 2010

~Belum kawen tapi beranak ramai -_-'~

Siap buat hand out untuk anak2 1K (anak?). Ye, aku beranak ramai walau belum kawen. Hahaha. Di 1K saja aku sudah ada 39 anak. Tidak termasuk 1B, 1F, 1I dan 2A. Maka, boleh kau hitung bilangan anak2 ku? Tidak termasuk anak2 sejak 2 tahun lepas. Cikgu muda yang beranak ramai. Hakikatnya cikgu ini belum kawen. Beruntunglah kita cikgu2 yang beranak ramai ni.

Anak ramai, banyak karenah. Ada yang skema, kuat memberontak, kaki pukul, kaki tido, manja, suka mengadu, loyar buruk, kuat bersembang, malas, rajin. Macam2. Dalam beratus2 anak, ada la yang suka buat perangai.

Hakikatnya, kaki memberontak tu ada sebab dia jadi macam tu. Sama juga macam yang lain. Ada sebab..... Cuba tanya elok2. Take time bersembang dengan diorang. Ada yang sebelum ke sekolah, waktu malam....kerja part time. Sorang student aku last year, kuku sangat panjang. Cikgu2 disiplin dok aim dia je. Dah la kaki melawan. Bila aku tanya elok2, "teacher, saya kerja saloon. Kena kuku panjang baru senang mau cuci rambut maaaa." Ohhhh! Betul juga. -_-'

Sebelum ni aku ada letak nama Law Jia Yi (1K). Sekarang kawan2 dah panggil dia Stella. Yela, aku pun panggil guna nama tu jugak kat dia dalam kelas. Suka je dia! Stella suka cakap kuat. Last year dah pernah kena gantung masa wat problems kat kelas Peralihan. Aku tanya dia "kenapa suka melawan cakap cikgu? Kenapa suka cakap kuat2?" Kadang2 alasan budak ni tak la kita boleh percaya 100%. Kena pikir gak. "cikgu itu cakap suka marah2!" Sebelum ni dia suka ponteng, lewat masuk kelas aku. Sekarang pas cakap baik2, ok, aku tengok dah lekat dalam kelas. Kalau lewat pun tak sampai 5 minit. Aku cakap elok2 dengan dia, sembang2, baru mau buat kerja. Huhuhu! Sabar je la. Aku tau dari Pn. Cheong, Stella ni dari broken family. Sekarang dok dengan mak, tapi selalu kena tinggal sorang2. Takde orang peduli. Patut la kan....Dia nak tarik perhatian orang lain. Nak skor exam, otak tak bijak sangat. Wat la problem disiplin, maka ramai la cikgu yang kenal dan sentiasa panggil nama dia. Glemer kan?

Ni baru sorang. Subjek Sains kena ada buku practical yang kena guna kat dalam kelas. Ada gak yang tak boleh beli walau harga RM7.20. Selidik2, bapa keja bawa teksi, mak tak kerja, adik beradik ramai. Maka, salah ke kalau dia lewat beli buku? Kita marah2 students tak beli buku, rasa bersalah tak kalau kita marah2 pastu dapat tau family dia susah? Rasa menyesal nanti.....

Apa2 pun, kena selidik, tau latar belakang students walaupun kita tak jadi guru tingkatan dia. Tak boleh kenal 100%, kenal certain parts pun dah cukup baik kan ^_^

No comments: