29 June 2014

~Pengalaman Pre-bersalin II : 25/5/2014~

Assalamualaikum,

Salam sejahtera seluruh penghuni alam.

25/5/2014 sepupu rapat aku kawen. Tak berani nak balik kampung sebab dah hujung2 pregnancy, tunggu bersalin je. Pagi aku rasa mild contraction. Kerap jugak. Gi toilet ada turun tanda, darah. Mama rasa  ni la tandanya nak bersalin, tapi kawan kata kalau turun tanda darah sikit tu lambat lagi nak buka jalan besar. Tapi kalau dah rasa contraction kerap elok g hospital je. Tengahari siap ajak husband g makan keli bakar lagi. Huhu.seminggu tu memang mama makan lauk keli bakar je. Taksub sungguh!

Pas makan dalam kul 3 lebih terus ke HRPB. Petang ramai orang rupanya. Nak tunggu giliran buat CTG pun lama. Habis CTG, masuk bilik doktor nak check bukaan. Situ pun ramai. Sempat la sembang2. Sakit wo kena seluk tu. Kalau nak kurangkan sakit kena tarik nafas masa doktor seluk. Buka 3cm. Lepas seluk, keluar darah banyak. Macam period aku rasa. Orang lain takde la plak macam aku, yang aku nampak ni la. Doktor kata tu biasa. Ok.

Settle semua hingga masuk wad dalam kul 5.30 petang. Redha la kena tinggal sorang2. Aku dapat wad kelas 1, 4 katil 1 bilik. Bilik sorang dah full. Sebab ada GL dari sekolah, so dapatla tempat sedap sikit. Rugi btol tak boleh rasa bilik sorang ye, kalau bilik sorang, husband boleh teman.

Tidur kat wad memang takkan lena. Elok nak lena, nurse mai check blood pressure la, CTG la, check bukaan la. Malam pertama kat wad, tak lena langsung. Asyik whatsapp dengan husband. Biasa la, aku kalau tempat baru tak lena.

Esok pagi doktor datang check bukaan. Buka 3cm jugak. Takde perubahan. Contraction pun dah stop. Biasa la, anak pertama kata doktor. Doktor cakap lambat bukaan ni. Nak bagi balik takut nanti cepat pulak bukanya. So, aku cakap kalau esok tak ada apa2 gak aku nak minta balik. Dok wad adalah tidak best!

Esoknya, pagi dalam kul5 nurse kejutkan untuk buat CTG. ok katanya. Kul8 lebih doktor datang check bukaan. Still sama. Tak rasa contraction. So, boleh balik dulu la. Tunggu contraction yang kuat dan kerap. Husband ambil tengah hari tu. Balik rumah! Yey!

No comments: