29 June 2014

~Pengalaman Pre-bersalin I : 21/5/2014~

Throwback: teringat perut boyot. 9 bulan aku usung ke sana ke mari, melawan alah yang dahsyat, melayan muntah2 hingga 9 bulan, lahir putera aku. Betapa notty Nadzrin dalam perut, notty juga la sekarang :) Bahagianya mama.

Malam dalam 9 lebih aku rasa contraction. Asyik tengok jam. Kerap ni. Siang tadi ada turun tanda sikit tapi tak cakap husband pun sebab tak sakit. Malam dalam 10.30 turun tanda darah lagi, sikit je. Nasib baik husband tak kerja shif malam. Husband tanya nak g hospital tak, aku cakap tunggu dulu la. Sampai kul 12 masih rasa contraction, so, decide g je la hospital.

Pagi di HRPB tak de orang sangat. Masa aku sampai ada sorang tengah CTG. giliran aku kul1.05 pagi. Result normal, tekanan darah 115/69.

Pas CTG masuk bilik doktor. Seram gak tengok katil. Pastu nampak plak doktor laki. Takkan doktor tu yang nak seluk kot? Tidak!!! Masuk sorang doktor perempuan, melayu, lega. Waaa, sakit sangat aku rasa kena seluk. Tu baru check bukaan, beraalin nanti macamana? Aduh! Teringat aku baca kalau nak kurangkan sakit kena seluk, tarik dan tahan nafas masa jari doktor masuk. Try je la, tapi masih rasa sakitnya. Bukaan baru 2cm. Pas doktor seluk aku tengok kain dah basah. Macam period. Normal ke doktor? Doktor cakap normal. Aku tengok orang lain tak berdarah kaw2 macam aku pun. Pelik btol.

Sebabkan 2cm dan aku ingat orang selalu cakap anak sulung lambat btol bukaannya, aku minta nak balik. Lagipun takde la jauh sangat hospital dengan rumah. Dalam 15 mnit je (kalau tak jem la). Doktor bagi balik, atanya kalau rasa sakit yang kerap lagi terus datang hospital mungkin esok, lusa...tak tau. Aku nak dok rumah dari kena tahan wad. Kat rumah macam2 aku boleh buat. Kalau kat wad makan tidur berak je la kot :p

Sampai rumah pukul 2 pagi tapi sempat p tapau roti canai. Hahaha.

No comments: