16 December 2011

~Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps~

Sedang membaca Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps.


Ye, aku bukan orang yang kenal gender berlawanan dengan aku 100%. Pernah satu masa dulu aku digelar anti-lelaki sebab aku memang dingin dengan gender itu. Bukan aku anti pun, aku cuma tak tahu macamana nak melayan gender itu. Takkan sama macam aku cakap dengan abah? Takkan sama macam aku berkelakuan depan abah? Abah sorang je lelaki dalam keluarga aku. Mak aku pun bukan so-open-minded-mother's-type. Dari kecil aku dah dibataskan pergaulan dengan lelaki, kecuali la sepupu2 rapat hampir seusia aku. Layan adik beradik tak sama dengan layan kawan lelaki kan.

Aku rasa aku terbawa2 semua tu sampai sekarang. Aku tak pandai bergaul dengan lelaki kecuali kawan2-rapat-sangat sejak sekolah. Kawan2 lelaki zaman  matriks dan U pun kebanyakannya aku tegur gitu2 je. Tak tau nak cakap apa. Cikgu2 lelaki kat sekolah lama banyak pangkat abang2 dan pakcik2, yang tu dah tiap2 hari jumpa, bleh la bergurau senda. Tu pun pas 2-3 tahun gak la nak mesra bleh gurau2 kasar.

Aku pelik tengok perempuan ada lelaki jadi best friend. Tapi kalau best friend berlainan gender, diorang lebih faham masalah yang kita cerita kan. Tapi takkan sekali pun diorang tak tersangkut kat best friend tu ke? Aku dulu2 pun penah syok kat kawan lelaki aku (walau pun aku ni anti lelaki kot. Hahaha),tapi aku tak tau pun nak kena buat apa. Macamana yang orang kata 'bagi line' tu pun aku tak paham. Loser ke? Last2 aku tau depa kata aku ni tak pernah 'bagi line' pun. Laaaa. Padahal sama2 suka. Hahahaha. Adoyai! Kelakar.

Sekarang rasa aku dah jadi anti lelaki balik ni pehal? Kawan2 rapat dengan aku tau kot sikit2 (yang tak sampai    50% pun diorang tau) sebab apa kalau aku bertukar mode jadi anti lelaki balik ni. Aku stress bila mak dok tanya bila nak kawen nih? Aku yang wanita zaman moden ni (moden la sangat!) bleh terima kalau kawen lambat (or tak kawen langsung!) tapi bila mak aku yang konsevatif....boleh ke dia paham? Kat 'atas' sana kan dah tertulis nasib aku, bukan aku tak cuba kan....


Aku selalu tertanya2:

Kenapa lelaki sentiasa nak menang (walaupun kadang2 cakap dia tu tak logik pun)?

Kenapa lelaki tak sensitif dengan perubahan riak muka perempuan (or buat2 tak faham)?

Kenapa lelaki selalu marah2 kalau perempuan cakap banyak?

Kenapa lelaki cepat jadi pelupa apa2 yang dia pernah cakap?

Kenapa lelaki suka perempuan yang ikut je cakap dia tak boleh bantah atau bagi komen?

Kenapa perempuan kena diam walaupun dia cakap salah?

Kenapa lelaki komen atau bagi pendapat yang menyakitkan hati tapi masih boleh buat muka kering tak bersalah?

Kenapa lelaki suka marah kalau perempuan belek barang lama2 sebelum beli barang tu?


Bla bla bla bla

Arghhh! Serius tak faham!

Bukan lelaki dan perempuan tu dicipta saling melengkapi ke? Kalau semua kena ikut cara dia dan jati diri kita hilang, tu dah tak dikira saling melengkapi kot. Pendapat aku lah. Kalau kita boleh cuba memahami hati lelaki, lelaki juga boleh cuba buat benda yang sama kan. Sebab ni la kot pasangan boleh bahagia, saling melengkapi, rusuk kiri dah bercantum dengan lengkap. 

Kiranya rusuk kiri pasangan aku hilang 1 la kan. Sapa nama U? U kat mana ek? Nanti add I kat FB ye? Hahahaha. Bongok! :P

No comments: