10 February 2011

~I love u~

Aku telah berjaya 'menjinakkan' sorang budak yang agak 'hiper' dalam kelas 1K hari ini. Syukur! Bukan hiper sebab apa, dia rasa silibus tu dia dah tau, kawan2 lain a bit slow la nak paham dan dia faham on da spot, dia boring pastu kacau orang. Hari ni dia dah baik dan tekun jawab soalan yang lain daripada kawan yang lain. Senyum lebar sebab 'mummy' cakap ini special for u coz u r clever boy. Kes malas salin pun satu hal, maka anakku, silakan menjawab di dalam kertas yang 'mummy' dah sediakan. 1 and only, just for u. Actually, soalan tu untuk homework kelas 1B. Aku pun tak berani nak bagi kelas hujung2, tapi aku rasa dia boleh buat, and guess wat dia boleh buat 3 of 4 questions! Bagus la kan. Selalu buku nota dia salin half of the notes and exercises dia dah give up malas buat, pastu g kacau orang tapi hari ni aku sia keje tu tanya nak kena wat pe lagi? So, from now on, u've got different type of exercise, same topic but quite hi-level from ur friends. So tadi aku tengok dia tekun semacam and keep asking question, yes, aku boleh senyum. He's not that bad! But, the bad thing is, anak2 kelas aku dah agak ok, ada anak orang lain terlepas plak! Tak ke tensyen aku ni nak kena jaga anak orang. Anak sendiri dah 36, nak tambah lagi 4-5 kepala budak2 nakal kelas lain yang terlepas? Aku cari sapa 'mak pak' depa sampai dapat! Sebab tu aku seboleh2nya control 'anak2 aku yang baik2' belaka tu jangan sampai terlepas kandang, ponteng kelas; nanti depa kacau kelas lain. Cikgu2, tolong jaga 'anak2' korang tu jangan ponteng ke kelas orang lain. Tak terjaga anak sendiri nak kena jaga anak korang plak. Benci! Ops! Ni iklan...

Tadi aku dah kenal ada lagi sorang maybe boleh bagi extra works macam budak tadi, tapi tahap dia low sikit la, yang ni minat culculation. Boy jugak. Some of them memang pandai Science tapi sebab BM teruk, kena masuk kelas Peralihan atau terpaksa dok kat kelas2 hujung. Good in Science doesn't mean good in every subject kan. Hukum alam la semua tu. Aku ok Sains tapi aku looser akaun even tahap PMR dulu2!

Pas ni iklan lagi....

Apasal anak2 sekarang dah makin kurang ajar dengan guru? Ada yang macam tak tau batasan nak cakap dengan cikgu macamana. 24 jam ingat cikgu suka2 nak bergurau dengan depa. Aku selalu cakap ''gurau tu gurau jugak, jangan 24 jam nak bergurau dah la. nanti orang benci!'' Sekarang nak hi-5 dengan cikgu time cikgu jalan keliling kelas tengok depa wat keje, panggil cikgu kelam kabut just to say ''teacher, peace!'', cikgu marah berapi2 depa boleh senyum kerang busuk and more ''cikgu, tulisan cikgu hari ni cantik''-just sebab aku denda tak siap kejeingat nak dapat belas ehsan, padahal tulisan aku tiap2 hari macam tu. Then, aku selalu ulang ''jangan jadi kurang ajar, kurang bijak takpe lagi, boleh belajar, kurang ajar orang benci sampai bila2.'' Ada jugak yang manja lebih, seriously aku lemas betoi kalau ada budak2 macam ni. Bukan manja sangat la, more to tergedik2 nak tarik perhatian. Cikgu perasan korang semua, jangan risau walau pun nama2 unik korang agak susah nak ingat, tapi cikgu ingat muka korang. Ce tunjuk sifat2 lain yang boleh cikgu kenang selain daripada gedik? Budak2 sekarang tak tau rasa cikgu ni macam mak bapak diorang gamaknya. Kita dulu pikir macam tu, sebab tu rasa hormat tu tinggi betul. Apa cikgu cakap mau telan bulat2. Susun atur ayat sebelum cakap dengan cikgu, salah cakap berdosa. Budak sekarang ingat cikgu macam kawan2 depa kot, sebab tu tak segan silu nak tepuk tampar tangan cikgu ( girls la nih!) siap cuit2 says ''peace!''. Sorry girls, I'm not into that type of teacher. Do respect me as I'm your mother. Nak dengar cikgu bagi syarahan free? Silakan...berdarah la telinga kau!

Cerita seorang cikgu takkan ada 100% happy dalam 1 hari, takkan ada 100% looser dalam 1 hari. Cerita seorang cikgu banyak kaler macam sebaran cahaya melalui prisma. Tapi ada ke cikgu yang tak sayang anak murid?

4 comments:

yangyuyu said...

hi, jalan2 sini

keja cikgu memang challenging kan

Teacher Hafizah said...

semua keje challenging :)

Wahida said...

yup fiza, sume keje challenging....sabar je la n janji kita enjoy keje kita...

Teacher Hafizah said...

haah. yg penting kita enjoooyyy. lgpun kita yg pilih kerja tu kan. klu tak minat watpe susah2 pilih keje tu dulu kan :)