30 December 2010

~Kisah puan 1 dan 2 l Annoying lah kau~

Hari ni dah bermula kerja2 di sekolah. Ye, hari ni Hari Orientasi pelajar baru Ting. 1 dan Peralihan 2011. Ramai pelajar, ramai jugak parents, dari ibu bapa atok nenek dan cucu2. Ramai kan? Anak murid yang masuk Ting katan 1 makin kecik jisim badannya aku tengok. Comel2, cute2, kecik2. Rasa nak cubit2 dan lambung ke udara!

Guru kelas sementara dilantik untuk menguruskan pelajar mengisi borang di dalam kelas. aku selaku Penyelaras Tingkatan bersama beberapa geng bas sekolah yang lain menguruskan kemasukan pelajar baru yang tak ada nama dalam senarai nama streaming. Ni termasuk la budak2 yang transfer dari sekolah lain ke sekolah aku.

Kadang2 kita tengok anak yang datang tu slumber je. Tak kisah pun dapat kelas mana. Parents plak yang sibuk nak mintak tukarkan anak dia ke kelas yang lebih elok. Dari H nak mintak naik ke E ke F ke. Dear sir, we put your on there for a reason. Kami susun kelas ikut result UPSR anak2 anda. Kelas mana bagi aku tak kisah sangat. Anak anda kena dok di kelas yang sesuai dengan aras mereka. Kalau anak berminda aras D nak diletakkan di kelas aras B, saya risau anak anda tak dapat catch-up apa cikgu ajar. Cikgu akan ajar ikut speed tertentu ikut kemampuan pelajar2 dalam kelas tertentu. Kelas A kena sesuai dengan speed aras A, kelas B sesuai dengan aras B dan seterusnya. Jangan pikir nak kelas atas tapi kesian anak tak boleh belajar. Ini kisah situasi dengan ibu nombor 1.

Ada lagi 1 kes dengan ibu nombor 2. Hai, agaknya ibu2 ni begitu prihatin nak kejar bagi anak belajar di kelas bagus2. Sedap sikit nak cakap anak dok kelas mana bila kawan2 tanya. ''Anak I belajar kat kelas 1A. Anak U?''

Sambung ke ibu nombor 2. Aku terngiang2 lagi dialog2 best dia.

''apasal nama anak saya tak de dalam senarai?''

''puan ada datang masa hari pendaftaran tak? kalau datang takkan nama tak ada. mesti ada....''

''saya datang! macamana ni, anak I takde kelas?''

''takpe, sekarang kita masukkan anak puan ke kelas sementara, 1F. next week buka sekolah kita buat streaming semula ikut result UPSR.''

''anak I patut masuk 1A ni. Kawan2 dia semua masuk kelas 1A.''

So, what? Oh, lupa nak cakap puan tu orang MELAYU kita ye yang galak berbahasa Inggeris dengan angin UK. Aku cakap BM jer tadi, dia tak reti cakap BM kot. So dia prefer cakap BI. Ok, fine with me. But she prefer not to talk with me and chose my Chinese's friend. Ingat aku tak reti cakap BI ke? Aku mengajar Sains guna BI la puan! Anak puan no.2 ni bersekolah di SJKC. Anak dia dapat 4A1B, another 2 for Bahasa Cina aku lupa plak result dia, yang pasti bukan A. Hello puan! For ur info, as the result of our son are not all straight A's how can I put him in 1A? And then, us said all of his friends are in 1A. Damn! U r cheating! All students in 1A from SJKC got straight 7A's and more they are not from your son's class! Rasa nak mencarut jer. Muka sombong, pilih bulu. Sabar! Dari aku naik angin macam perempuan period, I let my friend yang Chinese tu cakap. Dia pun dah berasap sebenarnya. Ayat habis power terakhir puan no.2,

''so, macamana ni? kalau tak boleh tukar gak nanti, I tak tau la! Apa ni?''

Siap dengan aksi mata dan kesombongan yang maha dahsyat lagi. Hallo! U mau tukar ka? Boleh. Tukar sekolah terus la. Lagi gua suka! Menyusahkan betul. Orang lain ada transfer dari Ipoh lagi, tak cukup barang kami cakap elok2 tak boleh nak daftar before semua barang ada, parent tu boleh senyum dan cakap,

''ya ka cikgu? saya tak tau ooo. ok, ok.''

Ha, see. Kalau macam tu sape pun tak bengang even ada tak cukup barang or U tak reti something. Ini tak, sombong nak mam***.

Kadang2 aku terfikir balik, aku berkerja dengan anak2 sekolah, tak berurusan dengan orang dewasa tiap2 hari. Macamana kalau kerja kat kaunter hospital? Kerja kat kedai? Kalau jumpa orang2 macam puan no.2 tu, macamana korang buat? Tu kalau sorang, kalau sehari ada 10 orang macam tu, tak biol ke? Aku bernasib baik =__=

Korang, kalau nak naik hantu pun, tolong dengar penjelasan lagi sebelah pihak tu dulu. Dia belum dengar aku explain pasal KELAS SEMENTARA, NANTI ADA STREAMING SEMULA, dia dah naik hantu. Sabar la. Chill man! Orang berkerja ikut prosedur, ada etika, takkan la nak buat kerja jahat tiba2 letak anak ko kat kelas last kan. Ikut prosedur la. Dah la main terjah tak bagi salam kan. Tet! Lagi mau marah!

Kerja aku ajar aku kuat SABAR lebih sabar setiap tahun. Tapi jangan cabar sabar cikgu. No no no! Hehehe.

OK, esok last day in 2010. Happy new year. May 2011 in bless and prosperity! Good luck, happy working! :)



No comments: