11 January 2010

~Hari pertama, minggu ke-2 bersekolah~

25 Muharram 1431H


Semalam tak boleh bukak blog ni. Asal bukak je, keluar error. Wah! Geram saya. Semalam berjaya menyiapkan senarai nama pelajar Ting.1 dan PA untuk Borang Cegah Ponteng bulan Januari. Harap2 ada lagi pelajar yang bertukar sebab kelas terlalu ramai. Susah nak control dan pelajar pun susah nak concentrate their study.

Tahun ni saya dapat 2 kelas yang ada pelajar Melayu after 2 years without Malay students. Berbelit lidah nak sebut nama. Kenapa mak bapak sekarang bagi nama panjang2 dan canggih2 belaka sampai nak panggil pun tergeliat lidah? Kena la panggil nick name @ nama glamour. 5 kelas darab ~40 pelajar....ramai tu nak kena ingat nama. Pengajaran kat sini, nanti letak la nama anak yang pendek2 dan senang disebut. Jika tidak, cikgu2 akan panggil short name je.

Disebabkan sukan sekolah just around the corner, kelas jadi tergendala bila ada senior2 yang 'melawat' dari kelas ke kelas untuk urusan rumah sukan. Sumbangan untuk rumah (yuran rumah sebenarnya, tapi tak boleh guna perkataan 'yuran'), cari ahli kawad kaki, cari peserta tarik tali etc. Tadi, saya masuk ke 1 Bestari dengan semangat yang berkobar2 nak mengajar (memandangkan ni la 1st time saya masuk kelas tu sebab tempoh menyiapkan senarai nama streaming yang lama), tapi down sebab ada pelajar2 Ting.2 (2-3 orang) yang tengah promote persatuan kat dalam kelas tu. Pas siap tu, ada lagi yang datang nak cari ahli rumah kuning. Dah la tadi 1 masa je kat kelas tu. Dari melaksanakan perancangan p&p dengan jayanya, jadi sesi 'mari berkenalan dengan Sains dan buku2 latihan yang perlu dibeli'. Rosak lesson plan saya!

Kelas2 lain ok je. Mula dengan kelas 1 Ikhlas (2 masa) diikuti kelas 1 Bestari (1 masa) dan last dengan kelas 1 Fitrah (2 masa). Kelas 1I tu pun baru pernah masuk sekali minggu lepas. Bising! Mungkin last week tu saya masuk last period, semua dah penat dan excited nak balik. Tumpuan pun dah hilang. Hari ni bagus je. Dengar dan boleh buat latihan yang diberi walau most of the time kena translate BI ke BM (dan may be after this tu BC!). Budak2 sekarang makan suap! Tak reti cari sendiri! Yang tak boleh lupa, saya ajar pasal natural phenomena. Nak diorang identify the examples belong to natural or non-natural phenomena.

Ini ayatnya:
A bird is flying

Saya minta sorang budak tulis jawapan kat whiteboard (budak laki la ni). Sambil jalan dia kata "wa, your bird is flying!". Mau saya tenyeh je kepala. @##%$^%^%&$#
"Joking! Joking!" Tau plak takut bila kena usha lama2.

Kelas 1F dah banyak kali saya masuk. Kelas ni majoriti budak2 Melayu. Ramai layor buruk dalam kelas ni! Ye, tau, niatnya nak bergurau tapi kadang2 tak kena masa la. Kelas ni jugak la ada ramai yang blur. Dah tulis pun tak faham, vocab; of coz sangat lemah. Yang paling sabar kena tunggu, majoriti lambat menulis! Salin pun lambat, ini kan pulak nak settlekan exercise dalam kelas. Banyak perlu dibantu. Harap makan baik masa akan datang. Amin. -_-

Esok pagi ada latihan rumah Persona. Ala, Persona keta keluaran Proton tu. Rumah kaler ungu. Tak pernah jumpa rumah sukan kaler ungu sebelum ni. Malasnya!

2 comments:

pak long said...

salam....
memang klas dapat cikgu cam gini.....
buat cikgu...teruskan usaha untuk capai sesuatu yang dicitakan....

iza_fiza said...

saya berdoa dapat jadi guru yg lebih baik, lebih memahami pelajar. nak jadi macam cikgu GTO, hebat mengenal dan mengawal pelajar dgn cara sendiri.