06 November 2009

tidak boleh katakan TAK NAK!

aku tringat nak makan asam laksa ni. ahhhh! kronik jika hantu laksa kurang dapat bekalan laksa. kalau boleh tiap2 ari nak sampai muntah tengok baru berenti gamaknya. masalahnya aku tak pernah kata TAK NAK kepada laksa.

dulu masa aku darjah 2 ,ekonomi meleset. abah pun kurang ada keje. biasa la kerja tukang. sapa nak wat rumah masa gawat kan? ko kenal ada orang nak wat rumah masa ekonomi gawat? so, abah join venture dengan kawan dia bukak gerai makan. menang laku la. mak masak. kalau pagi ada nasi lemak, nasi tumis, lauk2. tengahari lauk. dan yang penting ada laksa. bayangkan aku boleh telan laksa tiap2 ari. pagi sekolah biasa, petang sekolah agama. aku tak balik rumah cari nasi pun. makan kat kedai, mandi kat kedai. yang pasti dan aku takkan lupa tiap2 ari aku makan laksa. kadang2 sampai berapa ari tak makan nasi. kena paksa makan nasi. ye, aku kena paksa ngan mak abah makan nasi. payah tul la masa tu sebab tiap2 ari laksa ada. aku prefer laksa lagi dari nasi.
malam ni aku tringat makanan aku yang 1 tu!

esok kena cari!!!!

selama ni aku dok masak laksa penang je. asam laksa tak penah try lagi. so, for sharing, ini la resipinya...mari kiter cuba jadi ke tak. sebab ni aku dapat dari internet je, copy and paste ^_^

ASAM LAKSA

Bahan2:
1 bungkus laksa kering, [direndam sehingga lembut lalu direbus sehingga empuk ketepikan ]

Bahan Kuah:
1/2 kg ikan kembung, direbus dan diambil isinya lalu dikisar halus
8 keping asam gelugur
1 kuntum bunga kantan [belah 4]
3 tangkai daun kesum air rebusan ikan
Garam secukup rasa
1 batang serai [ketuk pecah2]
1/2 cawan jus asam jawa
1 s/b otak udang/petis
sikit minyak
garam

Bahan A (Dikisar halus):
5 cm belacan
10 tangkai cili kering yang direbus
1 inci lengkuas
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 s/b belacan
Bahan Sayuran/ulaman(Dihiris halus):
1 bawang timun
2 biji bawang besar
1/2 biji nanas
2 biji cili merah daun selum
10 biji limau kesturi, dibelah dua & buang biji telur rebus [belah 2] jika suka

Cara membuat kuah:
1. Panaskan sikit minyak dan tumiskan serai & bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan isi ikan, air rebusan ikan, asam gelugur, jus asam jawa, daun kesum, petis, dan bunga kantan.
3. Masak sehingga mendidih. Rasakankan garam secukupnya.
4. Renihkan sehingga pekat.

Note: aku tak pasti dengan numbering untuk amount yang diberi. macam sikit je plak. ikut logik dan selera korang la k.

No comments: