11 August 2009

~concept mapping~

Today's lesson (yesterday's lesson actually) - the summary of Chapter 6: Sources Of Energy. I've got class with 1 Dedikasi. Kenapa tahun ni aku rasa aku laju semacam je? (haha. i like!) May be (may be je la), we can finish all the topics before 1st of October (hope so la!). Boleh wat revision and more exercises!

Kak Norma tegur tadi, nak kena observe ke? Aku pun, haaaa, kenapa cakap gitu akak? Dia tengok aku wat concept map kat kertas mahjung, ingat aku nak kena observe la kot.
"Observe apenye kak. KP pun dah balik petang2 gini. Senang guna concept map ni. Lagi mudah paham."
:: misconception betul kan. asal buat ABM lebih skit dah teka nak kena observe T_T::

Aku tak amik plak gambar concept map aku tu. Aku dah biasa, kalau abis je chapter, aku akan ajar budak buat concept map. Mula2 diorang rasa susah jugak. Macamana nak baca, nak link every idea pun tak paham, tak pandai. Kalau kelas depan2, aku suh diorang isi sendiri concept map yang kosong. Kelas belakang kena guide la. Concept map tu pun jangan la buta2 ada ranting2 dengan same colour je. Gunakan banyak colour bagi senang students nampak. Bagi diorang interested skit.

Concept mapping ni sangat sesuai tak kira la at school atau level U. Depends on you actually. Nak buat ke tak?
Masa aku study dulu pun aku sangat suka buat concept map. Ingat lagi time sekolah menengah dulu. Started masa aku Form 3 subjek Sejarah. Cikgu aku tu (Cikgu Zainab) suka bagi note panjang2 pastu 'paksa' kami buat concept map. Maksudnya ada 2x kerja. 1st, salin notes dalam buku nota panjang tu, then, wat concept map guna notes tadi. Mana la tak bijak Sejarah. Tiap kali kelas kena wat kerja 2x! Hahaha. Tiap muka surat buku tu kena divide 2 columns. Column sebelah kanan (~4-5 inci la) khas untuk buat cute note, concept map. Bukan la buat summary 1 chapter, tapi untuk sub-chapter. Wajib colourful plak tu! Hasilnya, aku sangat rajin baca buku Sejarah Ting. 3. Hahaha!

Pastu, aku practice wat concept map esspecially bila aku amik science stream masa Form 4-5. Useful sangat! Masa awal Form 4, aku ni macam kena culture shock gak la. Sampai nak tukar stream. Masa tu ingat susah giler la nak belajar science stream ni. Lama2 bleh catch up, ok la. Almost setiap subjek aku buat concept map ( math and add-math aku tak buat le). Senang bila nak study.

Masa U pun sama. Wat concept map. Skarang, aku menurunkan ilmu (bukan menurun!) kat students aku. Mana yang btol2 nak belajar, ada daya usaha, memang boleh nampak la usaha depa masa ni. Kalau yang belajar sebab terpaksa, p skolah sebab nak main, cari kawan....keje pun ala balai je.

So, sapa wat keje kemas, cikgu bagi stars kat note book k! -_-

4 comments:

hayad said...

alaa..awat tak snap? nk tgk. aku ni mls tul nk wat peta minda tp mmg berguna peta minda ni.

Teacher Hafizah said...

hahahaha. aku malas amik le cik dayah. tapi aku mmg buat every chap. kdng handout, kadang majung, kdng power point

hayad said...

hg mmg rajin btul bab2 ni.

Teacher Hafizah said...

huhu. toche toche