09 July 2009

PPSMI...Say no plz. Can I?

2012....
No PPSMI!
What a bless?
Kita dulu pun blajar Sains ngan Math guna BM.
Ok je.
Takde plak dengar ada orang mati blajar guna bahasa sendiri.
Yang penting hati.
Kalau btol niat nak blajar boleh je.
Ni skarang aku tengok ada je budak yang brabuk speaking London.
Tapi, time nak jawab soalan, ke bulan jugak.
Reti cakap BI tak semestinya tau aplikasi dalam p&p.
Memang bila sambung study kita akan guna banyak buku written in English.
Tapi, memang boleh survive la.
Kalau dedah awal2 tapi tak berkesan (kureng), so, watpe nak continue?
Kalau cekgu semangat tinggi melangit nak ajar fully in English tapi budak terkebil2 tak paham sepatah haram tak guna gak kan.
Bagi aku, apa yang penting ilmu tu disampaikan tak kisahla dalam bahasa apa pun.
Walaupun sekarang aku dah guna 3-4 bahasa, kalau betul aku boleh sampaikan ilmu tu kat budak, aku puas.
BI+BM+translate ke BC+bahasa isyarat ayam itik
~ada gak budak yang bila kita cakap dia tengok kita macam alien. Tak paham aku kata apa. Budak pekan ni, bukan aku ajar anak orang asli. Anak orang asli skarang lagi pandai daripada budak2 bandar~
Thanks Timb. PM dan semua yang memahami^_^

No comments: