13 January 2013

~ Kreatif~

Assalamualaikum,

selamat tengahari.

Kreatif.

Kalau ingat balik zaman sekolah dulu kira kreatif adalah perkataan yang sangat suka didengar. Kreatif menghias kelas, kreatif menulis nota supaya tak boring baca, kreatif balut buku, kreatif menggunakan kain perca baki mak potong kain orang, kreatif mengolah manik. Buku Sejarah sapa yang Cikgu Zainab selalu angkat buat sample masa Tingkatan 3 dulu??? Ehem2.

Sekarang mana kreatif tu menghilang kan? Ada, memang ada. Tapi idea sudah tidak mencurah2 seperti dulu. Agaknya dulu otak masih segar, tak perlu fikir susah payah bekerja dan fikir kerja2 yang tidak berkesudahan. Dulu, mak abah bagi duit terus boleh simpan. Tak perlu nak fikir beli itu ini barang rumah. Sekarang, rasa malunya kalau tiap kali balik kampung asyik melantak dan tak reti2 nak beli barang rumah. Walaupun mak kata duit Along bagi aritu ada lagi....

Alasan btol! Cakap banyak kerja sebab tu tak kreatif.

Sejak rumah kerap ada kenduri, sejak Pipah kawen la, idea kreatif datang balik sedikit demi sedikit. Maknanya, tak lari ke mana kreatif tu, tambah2 kalau bakat merekacipta karya seni turun dari mak abah. Seni tak la bermaksud aku jadi seperti Yuna yang menang AJL walaupun penyanyi malam tu diganti dengan Aizat, tapi bakat seni diperturun ni bakat seni seorang tukang jahit kidal dan tukang kayu kidal. Maka, tidak hairanlah jika gen dominan telah berundur membenarkan gen resesif seni kidal bermaharajalela turun kat anak2. Masuk biologi plak. Tapi I makan dan menulis guna tangan kanan tau! Tetiba.....

Sebenarnya, aku dalam mood recall idea2 kreatif yang berkepuk2 dalam otak tapi tak dikeluarkan. Idea amik gambar je la kot aku keluarkan sikit2 sebelum ni. Orang kata seni ambil gambar kena ada angle yang menarik kan. Tapi seni kalau tak diasah dan dipakai, karat juga. Agaknya sebab tu lah aku rasa daya kreatif zaman sekolah aku mula hilang. Bukan hilang, dia merajuk je.

Ok, nampaknya tahun niaku akan perah balik daya kreativiti aku tak kira dalam dunia pendidikan atau urusan2 harian. Kawal emosi, kawal marah. Baru idea boleh datang kan. Aduh!



* agak2 sejak tulis tajuk dah berapa kali aku ulang 'kreatif' tu? See how much I miss it. Tahun ni, plz dear, come to mama. Muahhhh.



No comments: