17 May 2011

~Photography's Sharing~

One Day Workshop Outdoor Training

Tempat : Taman Metropolitan, Kepong.
Tarikh: 17 Mei 2011
Hari : Selasa
Masa : 10 pagi - 4 petang
Bayaran : RM10 jer

Kalau korang baca harga workshop ni mesti korang sakit hati berdarah hidung kan. Hahahaha. Sebenarnya course ni kena bayar RM100 tapi sebab En. Azam ni buat promotion sempena Hari Ibu dan Hari Guru, kosnya kurang hingga jadi RM10 jer. Kira macam dia tolong2 dan buat amal jariah je la ni kan. Sharing dia bagus. Dapat banyak ilmu baru dan memperkaya ilmu sedia ada. Setakat tau basic dan tau tiap button dia sebut tu kira okla.... kot! :P

Aku tau basic sangat pasal photography. Tu pun through pembacaan bukan attend classes atau outing dengan otai. Yup, aku dok snap gambar suka hati tu aku balajar melalui pembacaan jer. Ni 1st time la join bengkel dan outing. Aku teringin gak nak join geng flickr Penang, Kedah. Macam happening kau!Tapi jauh sangat KL-Penang nak join outing depa. Takat tengok kat blog dengan FB je la setakat ni. So, ni 1st step la kot sebelum join outing lain plak. Hehehe. Aminnnn!

Cikgu Azam ajar pasal 9 skills- technical and creativity. Basic with some tips!

1)Shutter
2)Aperture
3)ISO
4)Exposure
5)Composition
6)Rule of third(ROT)
7)Lighting
8)Angle
9)Clear shoot

Mula2 aku amik gambar nak ikut 9 skills ni without speed lite. Ni sebab nak tengok cara aku control lain2 benda. Nape le tak terus guna speed lite kan? Hah, kat bawah ni hasilnya. Background ok tapi model gelap sebab tak cukup lighting.








2nd slot pasal lighting. So, ni aku dah kuarkan speedlite la. Cerah skit kan. Aku tak pandai control lighting la. Huhuhu.








Last slot pasal creative lighting. Yang ni aku guna trigger. Kuar lampu, payung segala! So, gambar bawah ni cun skit la lighting dia...kot.


Yang ni la orang cakap over exposure tu ye tak? Cahaya macam terang sangat. Is it?



Ni aku share beberapa tips hari ini. Mungkin ada yang dah tau, mungkin ada yang belum tahu. Sama2 share le k :)

1)Nak ambil gambar model kena focus kat mata atau kening model.
2)Nak dapat warna awan putih langit biru kena guna aperture f10 ke atas dan shutter 160 ke atas.
3)Kalau guna kit lens, guna max ISO 400 untuk elak noise.
4)Kalau guna speedlite pastikan shutter kurang dari 250 untuk elak dapat gambar yang separuh nampak imej separuh hitam.
5)Masa panas pun elok guna flash tapi kena guna dengan diffuser/bouncing card la untuk elak dapat background cerah tapi muka model gelap. Kalau guna flash yang built in kat kamera tu, try cover flash tu dengan TISU. Tisu bukan untuk lap hingus je tau!



Perasankah anda aku ni suka ambil gambar half jer dan ikut ROT? :P

Ni FB Cikgu Azam