22 May 2010

~Tebang pokok = soil erosion~

Aku baca blog ini
l
l
l
V
Komuniti Bloggers Penang

Kan aku dah rindu nak balik Penang ni! Kan, kan. Hai, memang lumrah dalam tabii aku. Bila ada je oang sebut, baca apa2 tentang Penang, aku rasa nak je cepat2 balik sana. Ni plak blog tersebut cerita 6 benda menarik yang wat aku sakit ati bila aku baca dan diri aku dok kat KL. Aku rela jadi orang pulau dari jadi orang bandar metropolitan ni!

Tamat iklan.

********************************************
Cerita asal:

Time aku demam ni, aku menghabiskan 100% masa aku di rumah. Kaki patah la bila badan sakit. Ati meronta2 nak kuar pun aku boleh sabar lagi. Lagipun poket kering! Bila aku boring tengok benda dalam rumah, aku 'cuci mata' mencari pemandangan indah di luar apartmentkalau ada. Kalau setakat muka pakgad yang meronda tu bukan indah ye :P

Bila mencari yang indah, sekali aku nampak yang sangat tak indah! Bila bukit tu botak? Aku selaku rakyat Malaysia yang sayangkan bumi hijau, yang selalu sokong Earth Hour tiap2 malam pun aku sokong Earth Hour, hati aku menjadi sangat sakit melihat keadaan itu. Bila makin panas, semua marah. Asalnya sapa yang menambah degree kepanasan bumi ni? Oxygen decreases, carbon dioxide increases!!! No, no, no. Itu aku tak kaitkan lagi fotosintesis berkadar langsung dengan kandungan oksigen bumi! Fotosintesis bla, bla, bla~~~~ (macam nak mengajar plak).

Tolongla, apa motif anda menebang pokok2 kat lereng bukit tu? Kan dah jadi soil erosion kat situ. Pokok tu kan dah dicipta Allah untuk jadi 'pemegang' tanah tu. Rugi simen je kalau nak wat tembok simen kat situ. 'Tembok' asal diruntuhkan untuk ganti dengan tembok buatan manusia ek?

GERAM!

Aku ambil gambar dari dalam rumah disebalik tiang2 besi.

No comments: