30 August 2009

RON? Ron Wesley Kawan Harry Potter tu ke?


RON tu hape? RON segala bagai tu kita slalu dengar bila ada pengumuman harga petrol naik ke, harga petrol turun ke. Actually, RON refers to Research Octane Number. Kalau RON97 means ada 97% of octane and 3% of pentane. Kalau RON95, so ada 95% oktana dan 5% pentana dalam petrol korang guna tu.

Nak kata RON97 tu lagi bagus dari RON95 pun tak jugak. Bagus ke tak petrol tu aku rasa depends on stesen minyak jugak. Nak kata Caltex bagus giler dari Esso pun tak jugak (aku bukan promote ek). Depends la. korang bawak keta korang bleh rasa mana lagi best. Bagi aku, aku prefer 3 je: Caltex, Shell, Petronas. Ada sekali aku terdesak giler aku isi BH Petrol. Aku suka bila pickup OK pas isi minyak. Kan ada iklan minyak yang cuci2 silinder dalam enjin tu kan. Lapisan yang tak dicuci dalam tu la yang buat keta korang nampak uzur semput selalu tu.
Petrol sebenarnya terdiri daripada mixtures ~300 chemical compounds (terutamanya hydrocarbon---> ko ada elements hydrogen and carbon). Takde komposisi yang tetap, sebab tu timbul RON tu untuk bagi gred untuk bezakan performence petrol tu kat enjin yang di'test'.

RON tu adalah ukuran bagus ke tak petrol tu untuk menahan engine knock.
Nak tau lebih lanjut pasal engine knock, pegi ke link ini.

Kalau keta ko boleh support 95% octane untuk halang engine knock, guna je la petrol RON95. Kalau engin ko perlu lebih octane untuk halang engine knock, jangan plak ko gune RON95 tu, cian keta ko lama2 sakit plak nanti.

Kesimpulannya, RON adalah berdasarkan kesesuaian enjin, bukan kualiti semata-mata (atau jenama mana yang ko suke). Macam basuh baju putih yang kena kuah kari la. Kalau kesan kari tu bleh ilang kalau guna sabun mandi, watpe ko susah2 nak rendam dalam clorox? Ada paham. Jangan risau, RON95 and 97, both are unleaded k!

No comments: