24 August 2009

8C suami tak suka isteri

Ini aku dapat dari kawan aku through e-mail. Aku tak kawen lagi, tapi ni sebagai perkongsian ilmu je la (nanti2 nak kawen gak kan-->gatai??? (-_-'))
Tapi kalau dilihat balik, betul la. Aku pun ada gak ciri2 ni (sebab tu tak kawen2 kot. hahaha). Marilah kita sama2 renungkan, dan selamat beramal!!!

C1) CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…

C2) CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua…

C3) CELUPAR
Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis , selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.

C4) COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu , penampilannya yg selekeh , kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya , isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata -mekap untuk suami , tapi kat rumah tak praktik pun.

C5) CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan.

C6) CEREWET
Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya.. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar , isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.

C7) CINCAI
Buat kerja rumah cincai , masak cincai , kemas rumah cincai , jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….

C8) CUAI
Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa... Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap , bersolek , mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.

Jangan tak ngaku plak. Kita manusia biasa mesti ada salah satu sikap ni. Antara teruk dengan tak je. Aku pun dalam usaha menghilangkan ciri2 negatif ni. Tak suka kan! Tapi dalam usaha, jaga, kadang2 jadi jugak. Manusia--->selalu salah (T_T)

2 comments:

Cikgu Zailani said...

Hai...
Semoga sihat dan ceria selalu
Eh... awak ni pandai le mentafsir ttg suami le
Memang dah sedia bersuami ye... Bertuah org tu kan
Tahniah

fiza_sensei said...

tak la cikgu. ni dpt forward e-mail dr kwn2. kongsi2 la. lgpun xdak idea nak tulis entry.hahaha