20 June 2009

pembantu guru


NUTP cadang guru diberi pembantu guru untuk melaksanakan tugas2 pengkeranian. Suka btol aku kalau dapat pembantu. Skarang ni pembantu guru terdapat di sekolah pendidikan khas dan prasekolah je. Skarang dicadangkan untuk diperluas hingga ke sekolah menengah.

Sehari di bilik guru memang mengurangkan nafas orang2 yang bukan terlibat dalam dunia perguruan ni. Meja yang sekangkang kera dipenuhi buku2, kertas2, fail2 etc. Kire berat mata memandang, berat lagi la aku yang menanggung. Tambahan bila saat2 genting. Contohnya, esok report card day kat skolah aku. 1 week before, semua guru tunduk kepala sampai tahap nak cium meja la. Tak yah brangan nak cari meja cekgu yang kosong. Semua penuh. Mujurla tahun ni aku bukan guru kelas.
OK! Meh aku senaraikan tugas guru kelas
::yang aku ingat je la ni::
1) kumpul semua markah students untuk setiap subjek
2) key-in markah dalam lembaran markah
3) tulis markah dalam buku rekod kemajuan pelajar
4) kumpul semua kertas jawapan budak
5) letak kertas jawapan budak dalam fail ::1 students, 1 file::
6) masa report card day, kena jumpa parents dan citer a.k.a layan macam2 soalan parents
::ni saat genting bila jumpa macam2 peel manusia::

Ni yang aku ingat la. Tahun lepas aku pun guru kelas gak. Tahun ni tak dah sebab aku jadi S/U Perkembangan Staf dan AJK Disiplin sesi petang.
OK! Ni plak tugas2 aku sepanjang minggu lepas untuk hari penting esok:
1) sambung semak kertas jawapan budak
::yang mana tak siap semak time cuti skolah ari tu la::
2) bagi markah subjek yang aku ajar kat guru2 tingkatan
3) isi buku adab pelajar
::ni memang tulus ikhlas la aku isi. biar mak bapak diorang tau prangai anak2 depa::
4) tak dilupakan...pengurusan fail PEKA Sains
::alhamdulillah...semua ok::

IKLAN!
Aku tengah tengok majlis tauliah Palapes kat UTM dalam Buletin Utama! Tapi tak nampak muka adik aku pun. Cian dia aku tak g tengok. Musim kegawatan poket aku +_+

sambung.....
5) update fail disiplin budak
::coz esok kaunter disiplin akan dibuka::
6)tulis surat amaran disiplin pelajar untuk dipos kepada parents

Banyak kan tugas pengkeranian guru...kalau tak tahan stress boleh nangis. Kita bukan ajar 20 orang pelajar je. Macam aku tahun ni ada 225 orang pelajar. Setiap sorang ada peel tersendiri. Aku ajar Form 1. Memang time depa 'berchenta' tak mau blajar je sebab ingat baru abis UPSR, Form 1 tak penting.

Ini bukan sesi mengeluh....ini pemberitahuan sebab banyak orang pikir kerja guru seronok dan senang. Masuk pagi, tengahari dah balik. Guru sekarang banyak cabaran. Bukan calang2 orang yang boleh jadi guru cemerlang ::walau position tu terlalu banyak kekosongan::

Aku juga tak yakin aku mampu jadi guru cemerlang dari segala segi. Ada masa aku pun cepat nak naek angin. Bila tiba masa itu, istighfar la banyak2....

Kalau diminta pendapat, aku sokong cadangan NUTP tu. Biar guru lebih masa untuk persediaan p&p. Bukan lebih kepada jadi kerani. Kalau kerani boleh wat keje sambil duduk mengadap komputer dalam bilik berhawa dingin, guru plak duduk di bilik guru wat keje kerani. Bila loceng berbunyi terkejar2 plak nak ke kelas mengajar.

Give us more space for our priority...teaching. Teaching is our passion. To all teachers around the world, thank you teacher. Be strong! Coz if we are weak, our students will be weaker than us. Keep in mine, we are great2 teachers than will make a great2 man next 5, 10, 15 years. Who knows, our 'kids' will talk proudly as future Prime Minister?
::panjangnyer khutbah::

Kesimpulannyer, aku sokong la NUTP tu. ^_^
Tu je motif aku cakap banyak ni.

No comments: